هذيان الحروف

شذرات من هذيان فراشة

Blog Depression

with 15 comments

رغم عدم انقضاء زمن طويل على خوضي لتجربة التدوين الا ان هاجس التوقف لاينفك يراودني بين الحين والآخر، لست ادرى هل هو التفاعل مع الأوضاع السياسية المحلية والعالمية المتردية أم هو مجرد شعور بالملل والرتابة؟

ففي الفترة الأخيرة بدأت تنتابني حالة من الاحباط والكآبة أنعكست بشكل ما على مقالاتي الأخيرة التي أتخذت مسار أكثر تشاؤما وسوداوية وجعلتني اتساءل بيني وبين نفسي عن جدوى هذه المدونة واهميتها .. عن الوقت الذي أقضيه أمام شاشة الكمبيوتر .. عن الافكار والتحليلات التي تسيطر على تفكيري لبعض الوقت والتي ما ان تنتهي حتى تشغل مكانها أخرى.  حالة من العزلة النفسية تشدني باتجاهها أكثر فأكثر فأشعر كما لو أنني أعيش وسط عالم خاص وحيدة مع افكاري وتساؤلاتي.

الا ان ذلك لم يمنعني من التوقف أحيانا لإعادة قراءة بعض ما كتبت لانتهي بحذف خاطرة من هنا و مقال من هناك والسبب اما ان الموضوع كان شديد الخصوصية او ان الحالة النفسية التي كنت واقعة تحت تأثيرها عند الكتابة قد أنتهت أو لانها كانت عنوان لمرحلة لم تعد موجودة أو بتلك الاهمية.  أيا كانت الاسباب فالمحصلة النهائية أنني لم أعد راضية عن ما كتبت.

هل أضمن عدم معاودة الكرّة والقيام بالاشياء نفسها من جديد؟ هل سينتصر هاجس التوقف في يوم من الايام؟  هل ما أمر به هو العوارض الأولية لاكتئاب التدوين؟

لم اكن اعرف حقا ان التدوين يمكن ان يصاحبه نوع من الاكتئاب وان له أعراض كباقي الامراض تتدرج من البسيطة للشديدة منها الا بعد قراءتي لهذا الموضوع.  ورغم اني لست أكيدة ان كان اكتئاب التدوين هو سبب حالتي النفسية الا ان الموضوع يستحق القراءة ومراجعة النفس ، لذلك قمت بوضع رابط للملف هنا لمن يرغب منكم في التعرف على اكتئاب التدوين.

 

Written by Butterfly

June 25, 2007 at 9:12 pm

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. This is a fantastic link! As you know, I’m going through the same dilemma: do I stop blogging, do I continue, why am doing it, aren’t there other ways to engage, i can’t write everything there because it will be read by people whom I will never know (or know and don’t want them to read it), etc…

    I’m starting to think that blogging adds to an existing stress or anxiety or depression as opposed to be responsible alone for creating them. So I’m now trying to feel better before I blog again!

    The nice thing about blogging that I wrote things that I like when I was in a good mood. Also I got to “meet” new nice people.. like you! And learn about people’s lives. But of course, if you are a social person.. this is not enough. It’s still is a weird experience. Not completely real.

    I will just end by offering the advice you gave me while I was contemplating ending my blog: Just write what you feel like writing and don’t add pressure to yourself ;)

    If you stop the blog, I will miss you writing.

    bala wala shi

    June 25, 2007 at 9:48 pm

  2. Take it from me, never blog because you have to.. Blog because you want to!

    Don’t stop, you have your reader base and your own fans, as little as the comments might seem to you. I (along many i am sure) get affected by your articles one way or another, I’m just a silent reader though.. it is very little that I comment.

    It’s the ups and downs of blogging my friend, take a week off.. come back better, we’ll be waiting :)

    moodz

    June 26, 2007 at 4:08 pm

  3. Nooooo, please don’t stop blogging! I’m another silent reader – but I’m here! By the way, the link is hilarious…

    bint battuta

    June 29, 2007 at 7:42 pm

  4. […] Butterfly has been suffering from ‘blog depression’: ففي الفترة الأخيرة بدأت تنتابني حالة من الاحباط والكآبة أنعكست بشكل ما على مقالاتي الأخيرة التي أتخذت مسار أكثر تشاؤما وسوداوية وجعلتني اتساءل بيني وبين نفسي عن جدوى هذه المدونة واهميتها .. عن الوقت الذي أقضيه أمام شاشة الكمبيوتر .. عن الافكار والتحليلات التي تسيطر على تفكيري لبعض الوقت والتي ما ان تنتهي حتى تشغل مكانها أخرى. حالة من العزلة النفسية تشدني باتجاهها أكثر فأكثر فأشعر كما لو أنني أعيش وسط عالم خاص وحيدة مع افكاري وتساؤلاتي Recently I have begun to feel down and depressed, and this is somehow reflected in my posts which have become darker and more pessimistic, and made me question myself about the value and importance of this blog…and the time I spend in front of the computer screen…about the ideas and analyses which dominate my thoughts sometimes, and which are replaced by others as soon as they are over. A sense of psychological isolation has overwhelmed me and I feel as if I am living in the middle of a private world alone with my thoughts and queries. […]

  5. ok this is one of the most intersting articles i have read recerntly. indeed every blogger had the same feelings including me. I was a regular blogger two years ago and stopped blogging coz i was depressed – the same feeling that you may have now.

    It was a big releaf when i stopped blogging. Now i think the ppl who managed to keep blogging for over a year really have the gut for it. I dont have it honestly i admit. :)

    will download the link and read it

    see ya

    الشيخ

    June 30, 2007 at 2:21 am

  6. بلا ولاشي

    عادة ما تكون الكتابة هي المتنفس من فترات الضغوط والاحباطات وليس العكس ولكن أعتقد بان هناك فارق في التجربة بين الكتابة بالاسلوب التقليدي وبين الكتابة في فضاء الانترنت .. اجتماع الاحساس بالتواصل مع الآخرين مع الشعور بالوحدة والقدرة على التعبير والتواصل مع الاحباط ثنائيات غريبة بعض الشئ. ربما أكون بحاجة إلى الموازنة بين التدوين وبين الحياة الاجتماعية وكبح جماح الافكار التي تدفعني نحو التدوين بصورة متواصلة

    كنت احاول ثنيك عن التوقف عن التدوين وها أنت تقومين بالشئ ذاته معي .. اليست هذه ميزة أخرى من ميزات التدوين .. ان نكون قريبين جدا من بعضنا البعض وبعيدين في الوقت ذاته؟ :)

    Butterfly

    June 30, 2007 at 12:23 pm

  7. محمد

    شكرا على هذا التعليق المشجع وصدقني لم ادون يوما لمجرد التدوين وما لم اكن مدفوعة ببعض الافكار التي تجتذبني للكتابة عنها. يسعدني بالطبع ان يتفاعل الآخرين مع ما أكتب وان يتركوا تعليقاتهم وانطباعاتهم على مقالاتي ولكن ليس هذا هدفي الأول

    أعتقد بان معظمنا يمر بلحظة يحاول فيها تقييم تجربته ومدى تأثيرها وجدواها بالنسبة له وللآخرين .. الوقوف على ما يريده الانسان ويتوقعه من نفسه احيانا يكون اصعب من معرفة رأى الآخرين وتوقعاتهم
    في التدوين تقارب وتعايش أكبر مع افكار وهموم قد لا تأخذ ذلك الحيز من ذاكرتنا بمجرد التفكير فيها ولكن الدوران في فلكها من خلال ما نكتب وما يكتبه الآخرون حولها قد يجعلها لصيقة بنا لفترة أطول .. الا تجد في ذلك نوع من الازعاج؟

    Butterfly

    June 30, 2007 at 12:47 pm

  8. bint battuta

    Thank you.

    One of the symptoms of severe Blog Depression is chemical substances including Jelly Beans which I am addicted to. May be I need to reduce my daily dosage of Jelly Beans or otherwise close up the ‘shop’ ;)

    Butterfly

    June 30, 2007 at 1:01 pm

  9. الشيخ
    إذا انت مع التوقف عن التدوين والاكتفاء بمتابعة وقراءة ما يكتبه المدونين الاخرين؟ عموما لدى فضول الان لقراءة مدونتك، اذا كنت لا تزال تحتفظ بالموقع الرجاء تزويدي بالرابط

    Butterfly

    June 30, 2007 at 1:06 pm

  10. Too many Jelly Beans can’t be a good thing!
    You said in one comment
    ربما أكون بحاجة إلى الموازنة بين التدوين وبين الحياة الاجتماعي
    – so why don’t you give me a call sometime, and we’ll have coffee? I spend far too much time in front of a computer screen, and I need to make more effort to get out and see friends… We would be helping each other!

    bint battuta

    June 30, 2007 at 1:41 pm

  11. bint battuta

    You are scaring me! I had this in mind today morning and I was even searching for your business card that you gave me the day we met in Elham.

    Expect a call from me in the very, very near future :)

    Butterfly

    June 30, 2007 at 1:49 pm

  12. I am not with stopping or continuing blogging. I made my decision and realised it was the best thing for me :)

    I can’t download the link yet. tried it last night and today and still cant download it :(

    الشيخ

    June 30, 2007 at 3:24 pm

  13. الشيخ

    You can find the same pamphlet in this link:

    http://thenonist.com/index.php/weblog/permalink/a_nonist_public_service_pamphlet/

    Butterfly

    June 30, 2007 at 3:31 pm

  14. now i had the chance to read the pamphlet which i find intersting to explain the blogging depression. However, i think the information provided is a bit weak and a more scientific argument is needed. For example, one source of the depression comes from the computer screen rays which causes the brain to produce something (which i cant recall now) that makes the person feel depressed.

    shall we start researching this using a systamtic methdology? :D

    الشيخ

    June 30, 2007 at 7:51 pm

  15. No please, no more researching or debating.
    الموضوع مو مستاهل :)

    Butterfly

    June 30, 2007 at 10:42 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: