هذيان الحروف

شذرات من هذيان فراشة

للرجال فقط

with 17 comments

قبل عدة ايام وفي أحد المجمعات التجارية أستوقفتني فتاة لم تكن ملامحها غريبة عني .. لوهلة شككت ان تكون زميلة لي في العمل ولكن كان هناك فارق كبير في المظهر بين هذة وتلك، فزميلتي منذ ان عرفتها وهي محجبة ولم أرها يوما بملابس قصيرة او ضيقة كما انها لا تضع اى من مساحيق التجميل على وجهها.

 حينما مدت يدها لتسلم على تيقنت ان ظني كان في محله وبأنها هي ذاتها زميلتي التي أعرف.  سألتها عن السبب في التحول الكبير في المظهر لتفاجئني بأنها لم تكن يوما محجبة وانها ترتدى الحجاب فقط اثناء دوام العمل الرسمي اما عدا ذلك فهذه هي طريقة لبسها! لماذا هذة الازدواجية؟ أليس الرجال في كل مكان هم نفس الرجال؟

 أجابت: نعم مع اختلاف بسيط، انني اتعامل مع هؤلاء الرجال ثمان ساعات متواصلة اثناء الدوام اما خارجه وايا كان مكاني فأنا خارج هذه الدائرة المغلقة من المراقبة اليومية .. من النظرات المزعجة التي تلاحقني.  أرتدى الحجاب اثناء الدوام لان الرجال عادة ما يكونون أكثر جرأة في الحديث مع غير المحجبات، لان هذا الغطاء الذي اضعه على رأسى يضع حدا فاصلا بيني وبين بعض من لا يحترمون المراة ولايحسنون التعامل معها الا حينما تكون محجبة، بعضهم أحتراما وبعضهم خشية من رد فعل الفتيات المحجبات فالسفور لدى بعض الرجال بمثابة جواز مرور او عدم ممانعة من المرأة لسماع كافة انواع الغزل والاطراء او حتى القاء بعض الكلمات والعبارات الخارجة التي لا يجدر التلفظ بها أمام امرأة.

في مناسبة أخرى وأثناء غداء جمعني ببعض زميلات العمل تحول إلى جلسة غيبة ونميمة فيما بعد شكت أحداهن وهي سيدة مطلقة من المعاملة المختلفة التي بدأت تلمسها من بعض الموظفين بعد ان تم طلاقها ومحاولة احدهم بشكل خاص التقرب منها على الرغم من انه رجل متزوج ويدعى التدين.  المهم انه بعد ألحاح شديد من الموظفات اللاتي اكتنفهن الفضول تطوعت الزميلة بذكر اسم الموظف ليضج المكان بالضحك والسبب ان المحاولة ذاتها قام بها الموظف نفسه مع معظم الموجودات ولكنه بدا حذرا جدا في اختيار فريسته، فهي اما مطلقة او غير متزوجة اذ يبدو ان وجود الزوج يشكل رادع لبعض النفوس المريضة التي يحركها الخوف لا الضمير.

هناك نظرة نمطية للمرأة في ذهن بعض الرجال الشرقيين يبدو انها لن تتغير مهما تغير العصر ومهما بلغوا من العلم والثقافة .. فالمرأة المحجبة تستحق الاحترام والوقوف اجلالا واكبارا لها في حين تختلف المعاملة للمرأة الغير محجبة رغم انه في حالات كثيرة ولا أعمم هنا يمكن ان تكون الغير محجبة أكثر التزاما وتدينا من المحجبة التي قد تكتفى بوضع غطاء للرأس وتقوم عدا ذلك بكل ما يمكن ان يناقض لباسها.

المرأة المطلقة او الغير متزوجة تبدو فريسة سهلة أكثر من غيرها وهناك من الرجال من يعتقد ان هؤلاء النساء يمكن ان يكن طوع بنانه باشارة واحدة منه.

اما الفرضية الثالثة التي أعتقد بأن الافلام السينمائية الهوليودية قد روجت لها فهي بأن المرأة الغربية تفتقر الى الالتزام والقيم الاخلاقية وبأنها على استعداد للحديث مع الغرباء ومواعدتهم منذ اللقاء الأول في البارات والمطاعم او اى مكان آخر،  لذلك لا يجد العديد من الرجال الشرقيين حرجا في التحرش بهؤلاء النساء ومحاولة التقرب منهن بطريقة سمجة تفتقر الى ابسط قواعد الذوق واللياقة.  وحتى حينما يكن هؤلاء الاجنبيات بصحبة ازواجهن خاصة حينما يكون الزوج عربيا فأنهن لا يسلمن من التحرش لان الاحتمال الغالب لدى هؤلاء الرجال ان يكون الرجل الآخر هو البوي فرند الذي لن يمانع ان تتعرف صديقته على رجال آخرين.

مثل هذه الحوادث ستتكرر طالما ستبقى النظرة النمطية مسيطرة على عقول بعض الرجال ممن لا يرون في المرأة سوى فرصة سانحة عليهم اقتناصها.

Written by Butterfly

July 3, 2007 at 4:57 pm

Posted in Arab, culture, women

17 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. I’m married to a non-Arab and even though I don’t cover my hair, I do dress modestly. This did not stop a shaikh from التطاول علي and his excuse was that I don’t cover my head– so I must be a bad muslim. To be fair, it wasn’t sexual but just rude comments on how bad a person he thinks I am. That was the first time I met this guy and I was there for professional purposes, not personal. Of course he did this in front my husband who doesn’t understand arabic. When other people came in, men who speak arabic, and learned about what happened he was embarrassed and said that he was “joking.” He felt okay to violate proper politeness standards in front my husband because he doesn’t know what he is talking about and in front of me because I’m a woman. And this is a guy who is a shaikh.

    bala-wala-shi

    July 3, 2007 at 8:11 pm

  2. لازم تكون محايد في سالفة لباس المرأة…

    Ehsan

    July 3, 2007 at 10:13 pm

  3. ما بسوي روحي آية الله وبقعد أفتي
    بس زميلة العمل وحدة منافقة تلبس الحجاب عشان أغراضها الشخصية
    والرجال اللي يدورون على علاقات في الشغل هادلين نفسياتهم مريضة
    الله يسهل الأمور
    تحياتي
    كان موضوع مشوق

    tito

    July 4, 2007 at 11:53 am

  4. Ok I think this is a sexist article :)

    Well, there is a miss understanding between men and women and each gender is confused with why the other gender is behaving that way. There are many points that one can discuss but I will choose couple of them which may explain my view of point of why those men you mentioned are behaving as they do.

    One should realise that attraction works differently for men and women. For men it’s all about looks first, personality second. For women, it’s more about personality, then looks. I know if you ask anyone on what he/she would like in his/her partner they would say we want nice personality, religious, etc . This is true. This is what the sensible brain wants, however attraction is something different and attraction has more power on controlling our behaviour. As Paskal once said “The heart has its reasons of which reason knows nothing.”

    Most men follow their emotional pulls and social conditioning when it comes to women. They do the wrong things for the wrong reasons at the wrong times. They dont realise how attraction works for women, and therefore you see them approaching women expecting that women will be attracted to them as they were attracted to women. This is where the confussion happens between men and women.

    Islam has put a simple solution for this. Asking women to wear desent cloths means that the appealing body of the woman will be hidden for the man and he would use his sensible brain when talking to a woman. I wasn’t surprised when some American researchers at Chicago university proved last year that when a woman shake hand with a man, the skin cell of her hand sends electro signal to the man brain which tiggers his sexual attraction. Islam forbidden hand shaking between genders for a reason. This is applicable to all the social protocol between men and women.

    now dont be depressed from your blog. You got some long comments :)

    الشيخ

    July 4, 2007 at 2:04 pm

  5. بلا ولاشي

    مؤسف ما حدث لك، للاسف كثير من شيوخ الدين أصبحوا يولون جل اهتمامهم للحجاب واللحي وكأن الاسلام هو دين مظهر بالمرتبة الأولى

    الجانب الروحاني من الدين بدأ يتراجع شيئا فشيئا امام القشور والمظاهر والدين المسيس الذي يحرض على كراهية الغير والانعزال عنهم

    Butterfly

    July 5, 2007 at 11:55 pm

  6. أحسان

    ايا كان رأى الدين في لباس المرأة وايا كان قرارها واختيارها فهو أمر يعود اليها. العلاقة بين العبد وربه علاقة خاصة جدا لانه وحده المطلع على القلوب والنوايا. الحيادية في التعامل مطلوبة في جميع الامور وليس في لباس المراة فقط

    Butterfly

    July 6, 2007 at 12:01 am

  7. tito

    رغم اني لا أويد المعايير المزدوجة ولكنني عادة أتجنب اطلاق تسميات مثل منافق او غيره في مثل هكذا مواقف لاني لست مخولة بالحكم على الآخرين

    Butterfly

    July 6, 2007 at 12:10 am

  8. الشيخ

    اعتقد بأنك ابتعدت قليلا هذه المرة عن المغزى الاساسي من البوست :)

    Butterfly

    July 6, 2007 at 12:14 am

  9. هههه كان لي مغزى مما ذكرته. يبدوا اني جعلته مبهما كثيرا ولم يلاحظه احد. معاليش…

    جمله اخرى اثارتني في مقالك

    قلتي
    هناك نظرة نمطية للمرأة في ذهن بعض الرجال الشرقيين يبدو انها لن تتغير مهما تغير العصر ومهما بلغوا من العلم والثقافة .. فالمرأة المحجبة تستحق الاحترام والوقوف اجلالا واكبارا لها في حين تختلف المعاملة للمرأة الغير محجبة رغم انه في حالات كثيرة ولا أعمم هنا يمكن ان تكون الغير محجبة أكثر التزاما وتدينا من المحجبة التي قد تكتفى بوضع غطاء للرأس وتقوم عدا ذلك بكل ما يمكن ان يناقض لباسها

    وردي
    ليس الرجال الشرقيين فقط. حتى الغربيين يبدون احترام وتحفظ اكثر عند التعامل مع المحجبات

    الشيخ

    July 6, 2007 at 1:43 am

  10. ليس لدى اعتراض على التحفظ واحترام المرأة المحجبة ولكن الاعتراض على وضع المحجبة في خانة المرأة التي تستحق الاحترام ووضع الغير محجبة في خانة معاكسة.

    Butterfly

    July 6, 2007 at 10:43 am

  11. عند قرائتي لردك الأخير طرأت في فكري فكره ان الله سبحانه وتعالى قد اوصى بالحجاب لانه يعرف ان الانسان سيكن احترام اكثر للمتحجبه من الغير متحجبه

    تربيبت في عائله تختلط فيها الافكار فلدينا المتحجبه والغير متحجبه. الكل متساوي في العائله ونحترم الكل.

    ومسامحه على الازعاج :)

    الشيخ

    July 6, 2007 at 11:59 am

  12. سلام مرة ثانية,,
    كتبت موضوع عن المرأة ولبساها في بلوغي الخاصة إذا يحب اي احد يقرأه على:
    http://ehsanbros.blogspot.com/2007/07/blog-post_05.html

    Ehsan

    July 6, 2007 at 1:57 pm

  13. to shaikh: if men are قوامون and are asked to curb their urges in many things (like in fasting, or resisting temptation of drinking, or prostitution, or killing, or bribe, and the list continues) why can’t they treat women with respect and not like sexual objects weather those women are wearing a head scarf or not? I know many muhajabat who wear super-tight cloths, very sexy make-up and hyper sexy vioce on the phone.. isn’t the stuffing that matters more than the appearance. I didn’t think that butterlfy’s article was sexit at all. She was describing what women go through for reasons that boil down to lack of manners and thinking in the part of many men. How to treat another person respectfully is not a matter that is restricted to islam or sexist arguments.. it’s a matter of civility and appreciation of other people’s humanity and boundaries.

    bala-wala-shi

    July 6, 2007 at 5:44 pm

  14. ok ok ok guys. seems you missunderstood what I was saying. I didn’t mean to say that mutahajibat are better than none mutahajibat and it was the fault of non mutahjibat to recieve bad treatment.

    To put some clear points to the arugments. When I refer to Hijab I dont mean the head scarf only. A hijab for me means the islamic head scarf which implies that the woman who wears it wont wear tight jeans, sexy make-up etc.

    In reality mutajibat does recieve more respect (respect here refers to the limits that a man sees when approaching the woman) everywhere and its a fact that I can’t deny. A fact is different than an opinion. And my opinion is that any woman who wears hijab or not should recieve the same respect.

    I said the article was sexist (to some extent) becuase I dont personaly like to blame one gender for anything. What happens in any community is the result of mature fault of both genders. If a woman for example is badly treated by a man, I cant only blame the man for being empty-headed. The fault could be her too becuase she might have been wearing sex-invitation cloths or walking in the wrong street.

    الشيخ

    July 7, 2007 at 3:40 pm

  15. […] Butterfly tells us about an encounter with a colleague outside of the workplace: قبل عدة ايام وفي أحد المجمعات التجارية أستوقفتني فتاة لم تكن ملامحها غريبة عني .. لوهلة شككت ان تكون زميلة لي في العمل ولكن كان هناك فارق كبير في المظهر بين هذة وتلك، فزميلتي منذ ان عرفتها وهي محجبة ولم أرها يوما بملابس قصيرة او ضيقة كما انها لا تضع اى من مساحيق التجميل على وجهها Several days ago in one of the malls a girl stopped me, and her features seemed familiar…For a moment I thought it might be a colleague from work, but there was a big difference in the appearance of the two. My colleague, ever since I have known her, wears hijab (headscarf), and I have never seen her wearing short or tight clothes, just as she doesn’t wear any makeup on her face. حينما مدت يدها لتسلم على تيقنت ان ظني كان في محله وبأنها هي ذاتها زميلتي التي أعرف. سألتها عن السبب في التحول الكبير في المظهر لتفاجئني بأنها لم تكن يوما محجبة وانها ترتدى الحجاب فقط اثناء دوام العمل الرسمي اما عدا ذلك فهذه هي طريقة لبسها! لماذا هذة الازدواجية؟ أليس الرجال في كل مكان هم نفس الرجال؟ When she put out her hand to greet me I knew for certain my suspicion was correct, and she was the same colleague that I know. I asked her about the reason for the big transformation in her appearance which had surprised me. She said she didn’t always wear hijab, and only wore it during official work hours, and this was her normal way of dressing. Why this double life? Aren’t men the same wherever they are? أجابت: نعم مع اختلاف بسيط، انني اتعامل مع هؤلاء الرجال ثمان ساعات متواصلة اثناء الدوام اما خارجه وايا كان مكاني فأنا خارج هذه الدائرة المغلقة من المراقبة اليومية .. من النظرات المزعجة التي تلاحقني. أرتدى الحجاب اثناء الدوام لان الرجال عادة ما يكونون أكثر جرأة في الحديث مع غير المحجبات، لان هذا الغطاء الذي اضعه على رأسى يضع حدا فاصلا بيني وبين بعض من لا يحترمون المراة ولايحسنون التعامل معها الا حينما تكون محجبة She answered, ‘Yes, with one small difference. I deal with those men for eight continuous hours during the working day, but outside, wherever I am, I am away from this closed circle of daily monitoring, from the annoying looks that follow me. I wear hijab during office hours because men usually talk more daringly to women without the hijab. This covering that I put on my head puts a clear boundary between me and those who do not respect women and do not behave well towards them unless they are wearing hijab.’ […]

  16. الشيخ
    I got your point. But again if a woman wears a proper hijab and cover her body from head to toe does this mean that she is a decent woman and a good Muslim? Are all women wearing hijab angels?

    Why we continue to judge people by their appearances? Is Islam requested us to do so?

    The same idea is applicable to men. We tend to think that men with long beards and short thobs are more religious than the others. Its not the appearance only, some people think that a “Mulla” or “Shaikh” will never lie or commit a sin and they will listen to their advices and instructions with open ears even if they don’t hold any kind of qualifications in “Sharia’a” or “Figh”. Why? Because they know better or they are more close to God!

    Butterfly

    July 8, 2007 at 8:30 am

  17. Ehsan

    Thank you for the link and for the interesting post.

    Butterfly

    July 8, 2007 at 8:31 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: